1950 - 1969



Podzim
1950
olej na papíře
16,5 x 22 cm
Dnes už si nepamatuju, jak jsem na kus krabice od bot namaloval svůj první obrázek, ten větrný podvečer s drakem na těžkém nebi, dětmi u ohníčku a pasoucí se krávou. Jen si vzpomínám na touhu, ten podzimní prožitek namalovat. Dětské vjemy se vpisují do duše zvlášť silně.
Moje matka
1954
45 x 31,5 cm

Rok 1943. Je válka. Jde mi na šestý rok a tatínek umírá na plicní tuberkulózu. Po válce jsme s maminkou pravidelně zváni na rentgen. Jednou neodolám a nahlédnu do temné místnosti. Zrakový vjem zářícího modrozeleného čtverce, ve kterém tepe maminčino srdce, je pro mne nezapomenutelný. Možná že i tento vjem z dětství má vliv na mou tvorbu. Stále chci proniknout do neviditelného světa uvnitř člověka. V tomto svébytném světě si mohu přeskupovat tvaropis podle toho, co prožívám a co chci říct. Je, vzrušující pohybovat se v oblasti imaginace a mnohovýznamovosti.
Ruce mé babičky
1955
tužka na papíře
10,5 x 33,5cm
Zasněná
tužka na papíře
1961
19 x 14 cm
 
Dívka a stařec v tanci
olej, nitrolak,
asambláž na plátně
1962
66 x 70,5 cm
Rituál tance má tolik společného s během života! V jediném krátkém valčíku je napsán životní příběh. Generace starých podává ruku generaci nejmladší. Sjednotí se v rytmu a tancují. Dívka s bujným poprsím v krajkoví je v kole se svým dědečkem. Ten si tiskne její ruku na srdce, aby jí ukázal, jak mu buší...
Počátkem roku 1962, kdy maluji tyto obrazy, knihy o moderním umění se u nás prakticky nevyskytují. Dílo Jamese Ensora, jehož vliv je těmto mým obrazům připisován, neznám.

Maškarní bál
olej, nitrolak, různé materiály
na plátně
1962
65,5 x 109 cm
Jako mnoho ostatních dětí jsem se u našeho vesnického pokrývače učil hrát na housle. Pak jsem si v pražském bazaru koupil vysloužilý vojenský bubínek a sám jsem se na něj naučil hrát. Zřetězením náhod došlo k tomu, že jsem poprvé seděl za bubnem a hrál v malé vesnické hospodě na taneční zábavě. To hraní o sobotách a nedělích trvalo během mého studia osm let.
Hlava
1964
pastel
inkoust na papíře
27,5 x 48 cm
 
Vejce
(Comedy No. 4)
1968
suchá jehla, mezotinta
49 x 64 cm

 
Lasciate orgi speranza-
zanechte vší naděje
1968
suchá jehla, mezotinta
64 x 49 cm
Srpen 1968. Jsem v ateliéru blízko Hradu. Život celé země je ochrnutý Všude jsou sovětské tanky, auta, vojáci s ostře nabitými zbraněmi. Náhle přichází Jiří Mašín a s očima plnýma slz říká: "Lasciate ogni speranza, zanechte vší naděje!" Za čtrnáct dní odjíždím s divadlem na festival do Irska, Joyceova města Dublinu. Vezu si všechno co potřebuji k práci. Zde vyrývám grafiku na téma nápisu nad branou do pekel z Dantovy Božské komedie.
Variace na Dürerova
Sv. Hieronyma
1970
suchá jehla, mezotinta
59 x 45 cm

Seřazením autoportrétů stránoucího Albrechta Dürera se poprvé dotýkám tématu portrét v čase. Později toto téma rozvinu ve větším cyklu.