Podzim
1950 olej na papíře 16,5 x 22 cm |
Dnes už si nepamatuju, jak jsem na kus
krabice od bot namaloval svůj první obrázek, ten větrný podvečer s drakem
na těžkém nebi, dětmi u ohníčku a pasoucí se krávou. Jen si vzpomínám
na touhu, ten podzimní prožitek namalovat. Dětské vjemy se vpisují do
duše zvlášť silně.
|
|
Moje
matka
1954 45 x 31,5 cm |
Rok
1943. Je válka. Jde mi na šestý rok a tatínek umírá na plicní tuberkulózu.
Po válce jsme s maminkou pravidelně zváni na rentgen. Jednou neodolám a
nahlédnu do temné místnosti. Zrakový vjem zářícího modrozeleného čtverce,
ve kterém tepe maminčino srdce, je pro mne nezapomenutelný. Možná že i tento
vjem z dětství má vliv na mou tvorbu. Stále chci proniknout do neviditelného
světa uvnitř člověka. V tomto svébytném světě si mohu přeskupovat tvaropis
podle toho, co prožívám a co chci říct. Je, vzrušující pohybovat se v oblasti
imaginace a mnohovýznamovosti. |
|
Ruce
mé babičky
1955 tužka na papíře 10,5 x 33,5cm |
||
Zasněná
tužka na papíře 1961 19 x 14 cm |
||
Dívka
a stařec v tanci
olej, nitrolak, asambláž na plátně 1962 66 x 70,5 cm |
Rituál
tance má tolik společného s během života! V jediném krátkém valčíku je napsán
životní příběh. Generace starých podává ruku generaci nejmladší. Sjednotí
se v rytmu a tancují. Dívka s bujným poprsím v krajkoví je v kole se svým
dědečkem. Ten si tiskne její ruku na srdce, aby jí ukázal, jak mu buší... Počátkem roku 1962, kdy maluji tyto obrazy, knihy o moderním umění se u nás prakticky nevyskytují. Dílo Jamese Ensora, jehož vliv je těmto mým obrazům připisován, neznám. |
|
Maškarní
bál
olej, nitrolak, různé materiály na plátně 1962 65,5 x 109 cm |
Jako mnoho ostatních dětí jsem se u našeho vesnického pokrývače učil hrát na housle. Pak jsem si v pražském bazaru koupil vysloužilý vojenský bubínek a sám jsem se na něj naučil hrát. Zřetězením náhod došlo k tomu, že jsem poprvé seděl za bubnem a hrál v malé vesnické hospodě na taneční zábavě. To hraní o sobotách a nedělích trvalo během mého studia osm let. | |
Hlava
1964 pastel inkoust na papíře 27,5 x 48 cm |
||
Vejce
(Comedy No. 4) 1968 suchá jehla, mezotinta 49 x 64 cm |
||
Lasciate
orgi speranza-
zanechte vší naděje 1968 suchá jehla, mezotinta 64 x 49 cm |
Srpen
1968. Jsem v ateliéru blízko Hradu. Život celé země je ochrnutý Všude jsou
sovětské tanky, auta, vojáci s ostře nabitými zbraněmi. Náhle přichází Jiří
Mašín a s očima plnýma slz říká: "Lasciate ogni speranza, zanechte
vší naděje!" Za čtrnáct dní odjíždím s divadlem na festival do Irska,
Joyceova města Dublinu. Vezu si všechno co potřebuji k práci. Zde vyrývám
grafiku na téma nápisu nad branou do pekel z Dantovy Božské komedie. |
|
Variace
na Dürerova
Sv. Hieronyma 1970 suchá jehla, mezotinta 59 x 45 cm |
Seřazením
autoportrétů stránoucího Albrechta Dürera se poprvé dotýkám tématu portrét
v čase. Později toto téma rozvinu ve větším cyklu. |