Elita
na tribuně
1. máj 1970 na Rudém náměstí v Moskvě 1970 olej na plátně 76 x 94,5 cm |
Po vpádu sovětských
vojsk svět na západ od nás žil v euforii blahobytu a svobody, ale u nás
se čas zastavil. Jakoby se té železné oponě podařilo ten nezkrotný živel,
kterým plynoucí čas je pod sebou uskřípnout a znehybnit.
V mém atelieru, ležícím pár kroků od Pražského hradu, sídla moci, vznikaly postupně cykly grafik, ale koncem sedmdesátých let stále víc a víc obrazy. V roce 1981 jsem vytvořil cyklus " Iluse a realita ". Námětem byly příběhy vyčtené z fotografií vojáků, vyfotografovaných před odchodem do bitev první světové války. Cyklus plný smutku, protože válka přinesla tolik utrpení. Ale já jsem stále víc toužil alespoň po malém záblesku životního jasu. Ten jsem našel v opojném realismu starých mistrů. Tenkrát v zastaveném čase nebylo kam pospíchat a tak jsem mohl pokorně a zvolna kreslit variace na jejich motivy. V tématu " Vanitas " se opět objevily seřazené profily v proměnách času. Protože síla doby sílila a tísnivých pocitů jsem se mohl zbavovat jen tím, že jsem maloval a kreslil, vznikají další výstražné cykly inspirované citátem Horácia " Varuj se pátrat po tom, co bude zítra! ". Po grafikách a obrazech na téma " Bestia triumfans " maluju a kreslím další tísnivý cyklus Commedia dell' arte ". Od této tématiky jsem se mohl odpoutat až po převratu v roce 1989. |
|
Hra
pro 122 osob
1974 suchá jehla, mezotinta 63 x 49,5 cm |
||
Pan
Riviere mezi námi
1975 suchá jehla, mezotinta 50 x 62 cm |
||
Slečna
Rivieová mezi námi
1975 suchá jehla, mezotinta 49,5 x 63 cm |
||
Il
soriso - Úsměv
(podle Baldovinettiho) 1978 suchá jehla, mezotinta 92 x 63 cm |
||
Lucrezia
Panciati
( podle Bronzio) 1975 tužka na astralonu 46 x 31 cm |
||
Belle
epoque?
1980 suchá jehla, mezotinta 96 x 64 cm |
||
Poslední
jaro mojí babičky
1979 suchá jehla, mezotinta 99 x 75 cm |
||
Milada
A.
1980 tužka, akryl, sádra na plátně 70 x 100 cm |