1970 - 1979



Elita na tribuně
1. máj 1970 na Rudém náměstí
v Moskvě
1970
olej na plátně
76 x 94,5 cm
Po vpádu sovětských vojsk svět na západ od nás žil v euforii blahobytu a svobody, ale u nás se čas zastavil. Jakoby se té železné oponě podařilo ten nezkrotný živel, kterým plynoucí čas je pod sebou uskřípnout a znehybnit.
V mém atelieru, ležícím pár kroků od Pražského hradu, sídla moci, vznikaly postupně cykly grafik, ale koncem sedmdesátých let stále víc a víc obrazy. V roce 1981 jsem vytvořil cyklus " Iluse a realita ". Námětem byly příběhy vyčtené z fotografií vojáků, vyfotografovaných před odchodem do bitev první světové války. Cyklus plný smutku, protože válka přinesla tolik utrpení.
Ale já jsem stále víc toužil alespoň po malém záblesku životního jasu. Ten jsem našel v opojném realismu starých mistrů. Tenkrát v zastaveném čase nebylo kam pospíchat a tak jsem mohl pokorně a zvolna kreslit variace na jejich motivy. V tématu " Vanitas " se opět objevily seřazené profily v proměnách času.
Protože síla doby sílila a tísnivých pocitů jsem se mohl zbavovat jen tím, že jsem maloval a kreslil, vznikají další výstražné cykly inspirované citátem Horácia " Varuj se pátrat po tom, co bude zítra! ". Po grafikách a obrazech na téma " Bestia triumfans " maluju a kreslím další tísnivý cyklus Commedia dell' arte ". Od této tématiky jsem se mohl odpoutat až po převratu v roce 1989.
Hra pro 122 osob
1974
suchá jehla, mezotinta
63 x 49,5 cm
Pan Riviere mezi námi
1975
suchá jehla, mezotinta
50 x 62 cm

Slečna Rivieová mezi námi
1975
suchá jehla, mezotinta
49,5 x 63 cm
Il soriso - Úsměv
(podle Baldovinettiho)
1978
suchá jehla, mezotinta
92 x 63 cm
Lucrezia Panciati
( podle Bronzio)
1975
tužka na astralonu
46 x 31 cm
Belle epoque?
1980
suchá jehla, mezotinta
96 x 64 cm
Poslední jaro mojí babičky
1979
suchá jehla, mezotinta
99 x 75 cm
Milada A.
1980
tužka, akryl,
sádra na plátně
70 x 100 cm