Diane
Arbus: Chlapec s ručním granátem v Central parku 1980 tuš, olej, akryl, koláž na plátně 100 x 70 cm |
Paříž 1979. Vidím dvě nezapomenutelné výstavy. Retrospektivu Pabla Picassa a fotografie Diany Arbusové. Fotografie Diany Arbusové jsou strhujícím zobrazením lidského údělu. Často v otřesné nahotě. Zestárlá žena něžně chová na klíně opičku oblečenou do dětských šatiček. V newyorském Central parku fotografuje autorka malého chlapce, který křečovitě svírá v ruce hračku ruční granát. Jeho tvář se krutě, hystericky šklebí. Na svém obraze dělám z dítěte starce a maluji jej nahého. Striptýz mentální i de facto. Právě tato fotografie Diany Arbusové mě přivádí k protiválečnému cyklu Iluze a realita. V jednom pražském antikvariátě zakrátko ob jevuji fotografii stojícího pěšáka rakousko-uherské armády. Je v plné polní, hrdě se opírá o pušku, ale v očích má strach. Zamýšlím se nad jeho osudem. Přežil? Byl raněn? Myslím na ochrnutou levou ruku mého dědy.
Je
to zbytek zahrady za vsí. Stojí tam čtyři prastaré jabloně. Přes svůj
věk rodí jablka, která se už téměř nepěstují: jablko panenské a soudek.
Ještě nedávno tam stála stará hruška. Bouřlivé větry jí čas od času urvaly
nějakou větev. Vytvořily dramatickou kresbu koruny s četnými prázdnými
místy. Jako kdyby ji poznamenala doba, kterou jsme žili. Kolem tohoto
stromu jsem chodil po pěšině už jako dítě. Mám živou vzpomínku, jak tudy
jdu ještě s tatínkem. Pokaždé, když přijedu za matkou, zajdu na to místo.
Je zvláštní, že jedině tam dokážu vnímat život v nejširších souvislostech,
ten zázrak, že lidské zřetězení došlo až ke mně. Jak asi žili ti, kteří
tu byli přede mnou? Jaké měli tužby, naděje, sny, cíle? Ptám se, jaké
poselství je teď sdělováno mně? Myslím na ty, kteří přestože jsou daleko,
jsou součástí mého života. |
|
Poslední
dopis Františka Lubase matce 1981 olej, tuš a fotografie na plátně 125 x 90 cm |
||
Voják
žena a tři děti 1981 tuš, olej, fotografická koláž na plátně 100 x 120 cm |
||
Dva
bratři 1982 tuš, olej, fotografická koláž na plátně |
||
Dragoun 1981-87 tuš, olej, fotografická koláž na plátně |
||
Zápisník
z domova (4 roční období) 1982 olej, tužka, akryl, vodové barvy, koláž na plátně 200 x 140 cm |
||
Zápisník
z Benátek 1985 tužka, barevné tužky, koláž na plátně 160 x 125 cm |
||
Prostor
a čas ( Modrý ) 1983 olej, tužka, barevné tužky na plátně 99 x 75 cm |
Dlouho
jsme žili v tísnivé době a její zobrazování bylo řirozené. Výstražnou
tematikou se zabývám už od šeesátých let: Voják a štváč, Zápas pod mrakem,
Tvář na ribuně, Krutá hra pro člověka, Iluze a realita, Apokalyptická
genetika.
Zla však ani dnes neubylo, vidíme ho kolem sebe už tolik, že jeho další zobrazování by nás otupovalo. Vždyť v porovnání s fotografií zdi v Číně, na které jsou přibity uřezané lidské hlavy, je i nejodvážnější výstražná surrealistická koláž pouhá hříčka. Obrazy Morových sloupů v cyklu Appassionata humana výstražnou tematiku končím. Ale jak dospět k životnímu jasu po dlouhé době tísně, která byla naší generaci údělem? |
|
Bestia
Triumphans 1984 tuš, olej, červená hlinka na plátně 185 x 200 cm |
||
Commedia
dell" Arte (Král nakopává šašky) 1985 lept, suchá jehla 96 x 64 cm |
||
Commedia
del Arte (Král vraždí šašky) 1985 lept, suchá jehla 96 x 64 cm |