1980 - 1989


Diane Arbus: Chlapec s ručním granátem
v Central parku
1980
tuš, olej, akryl,
koláž na plátně
100 x 70 cm

Paříž 1979. Vidím dvě nezapomenutelné výstavy. Retrospektivu Pabla Picassa a fotografie Diany Arbusové. Fotografie Diany Arbusové jsou strhujícím zobrazením lidského údělu. Často v otřesné nahotě. Zestárlá žena něžně chová na klíně opičku oblečenou do dětských šatiček. V newyorském Central parku fotografuje autorka malého chlapce, který křečovitě svírá v ruce hračku ruční granát. Jeho tvář se krutě, hystericky šklebí. Na svém obraze dělám z dítěte starce a maluji jej nahého. Striptýz mentální i de facto. Právě tato fotografie Diany Arbusové mě přivádí k protiválečnému cyklu Iluze a realita. V jednom pražském antikvariátě zakrátko ob jevuji fotografii stojícího pěšáka rakousko-uherské armády. Je v plné polní, hrdě se opírá o pušku, ale v očích má strach. Zamýšlím se nad jeho osudem. Přežil? Byl raněn? Myslím na ochrnutou levou ruku mého dědy.

 


Je to zbytek zahrady za vsí. Stojí tam čtyři prastaré jabloně. Přes svůj věk rodí jablka, která se už téměř nepěstují: jablko panenské a soudek. Ještě nedávno tam stála stará hruška. Bouřlivé větry jí čas od času urvaly nějakou větev. Vytvořily dramatickou kresbu koruny s četnými prázdnými místy. Jako kdyby ji poznamenala doba, kterou jsme žili. Kolem tohoto stromu jsem chodil po pěšině už jako dítě. Mám živou vzpomínku, jak tudy jdu ještě s tatínkem. Pokaždé, když přijedu za matkou, zajdu na to místo. Je zvláštní, že jedině tam dokážu vnímat život v nejširších souvislostech, ten zázrak, že lidské zřetězení došlo až ke mně. Jak asi žili ti, kteří tu byli přede mnou? Jaké měli tužby, naděje, sny, cíle? Ptám se, jaké poselství je teď sdělováno mně? Myslím na ty, kteří přestože jsou daleko, jsou součástí mého života.
Poslední dopis Františka Lubase matce
1981
olej, tuš a fotografie na plátně
125 x 90 cm
Voják žena a tři děti
1981
tuš, olej, fotografická koláž na plátně
100 x 120 cm
Dva bratři
1982
tuš, olej, fotografická koláž na plátně
Dragoun
1981-87
tuš, olej, fotografická koláž na plátně
Zápisník z domova
(4 roční období)
1982
olej, tužka, akryl, vodové barvy,
koláž na plátně
200 x 140 cm
Zápisník z Benátek
1985
tužka, barevné tužky,
koláž na plátně
160 x 125 cm
Prostor a čas ( Modrý )
1983
olej, tužka, barevné tužky na plátně
99 x 75 cm
Dlouho jsme žili v tísnivé době a její zobrazování bylo řirozené. Výstražnou tematikou se zabývám už od šeesátých let: Voják a štváč, Zápas pod mrakem, Tvář na ribuně, Krutá hra pro člověka, Iluze a realita, Apokalyptická genetika.
Zla však ani dnes neubylo, vidíme ho kolem sebe už tolik, že jeho další zobrazování by nás otupovalo. Vždyť v porovnání s fotografií zdi v Číně, na které jsou přibity uřezané lidské hlavy, je i nejodvážnější výstražná surrealistická koláž pouhá hříčka.
Obrazy Morových sloupů v cyklu Appassionata humana výstražnou tematiku končím.
Ale jak dospět k životnímu jasu po dlouhé době tísně, která byla naší generaci údělem?
Bestia Triumphans
1984
tuš, olej, červená hlinka
na plátně
185 x 200 cm
Commedia dell" Arte
(Král nakopává šašky)
1985
lept, suchá jehla
96 x 64 cm
Commedia del Arte
(Král vraždí šašky)
1985
lept, suchá jehla
96 x 64 cm